Is snel afvallen wel zo gezond?

U bent ze vast wel eens tegengekomen; reclames, foldertjes of brochures over snel afvallen, of met andere woorden een crash dieet. Mensen volgen vaak een crash dieet als ze, om wat voor reden dan ook, snel gewicht willen verliezen. De meeste mensen denken bij een crash dieet aan pillen of poedertjes, maar je kunt ook snel afvallen zonder pillen door heel weinig te eten.

Werkt een crash dieet?

Op de korte termijn zijn de resultaten in ieder geval wel zichtbaar en afhankelijk van hoe radicaal een crash dieet is, kan er rustig zo’n vijf kilo in vijf dagen afgevallen worden. U bent vast de succesverhalen en ervaringen al tegengekomen van mensen die dit of dat crash dieet gevolgd hebben- en met groot succes. De vraag is echter of zo snel afvallen wel gezond is, en dan denk ik hier met name over de nadelige gevolgen op de lange termijn.

Minder dan 1000 kcal per dag

Tijdens een crash dieet eet u veel minder dan dat normaal is, even los van het feit of u wel of niet bepaalde afslankpillen gebruikt. Door veel minder te eten krijgt uw lichaam, logischerwijs, veel minder calorieën binnen dan dat het nodig heeft. Bij de meeste gangbare crash diëten krijgen deelnemers minder dan 1000 kcal per dag binnen, terwijl een normaal actieve vrouw al minstens 1200 kcal per dag binnen zou moeten krijgen en een man minstens 1800 kcal. Door zo weinig te eten ontbeert uw lichaam de noodzakelijke voedingsstoffen. Nu zult u wellicht denken dat dit voor tijdelijk even niets uitmaakt, maar dit is nu juist wel het geval.

Spaarstand

Door te weinig te eten zal uw stofwisseling in de spaarstand gaan staan en minder energie gaan verbruiken. Sterker nog, het lichaam zal de calorieën die het binnenkrijgt, opslaan zodat het reserves heeft. Het lichaam ervaart een crash dieet als een noodsituatie en gaat over op de overlevingsmodus. Dit betekent dat het op zoek gaat naar de gemakkelijkste energiebron, en dit is uw spiermassa. Kort door de bocht wordt deze spiermassa omgezet in eiwitten en deze worden gebruikt om in de energiebehoefte te voorzien. Spiermassa is relatief zwaar, en de kilo’s die u kwijtraakt worden met name veroorzaakt door vochtverlies en afname van spiermassa.

Jojo-effect

Een lange termijneffect van dit alles is dat uw stofwisseling langzamer gaat werken en langzamer blijft werken, zelfs nadat u gestopt bent met het crash dieet. Daar komt bij kijken dat door het verlies van spiermassa, u in rust minder calorieën verbrandt. U bent inmiddels weer normaal gaan eten, want die kilo’s zijn er immers vanaf, maar voordat u het weet zitten het gewicht er weer bij aan plus een beetje extra! Opnieuw snel afvallen of een crash dieet zal dit probleem alleen maar verergeren en hiermee is het welbekende ‘jojo-effect’ ontstaan.

De oplossing?

Een crash dieet levert dan wellicht wel het gewenste effect op korte termijn, maar de lange termijngevolgen (vertraagde stofwisseling en lagere calorieverbranding) zullen leiden tot meer overgewicht. De oplossing voor het jojo-effect? Een actievere levensstijl waarin u spiermassa opbouwt zodat uw lichaam meer calorieën gaat verbranden, en een gezond en evenwichtig voedingspatroon

Article By :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *